«…У школі учню повинно бути так, як у батьківській хаті…»
Олександр Захаренко
Виховання – це система цілеспрямованих, педагогічно організованих взаємодій дорослих з дітьми, самих дітей одне з одним. На мою думку, саме в такій особистісній взаємодії формуються і розвиваються життєві цінності підростаючого покоління. Я, як вчитель, ставлю перед собою мету сформувати в учнів не тільки систему знань, умінь і навичок, а й навчити їх вмінню реалізувати себе і бути корисним суспільству. А життєві цінності особистості можуть бути реалізовані тільки при наявності сприятливих умов.
Директор Сахнівської школи Олександр Захаренко про шкільне середовище писав так: «…У школі учню повинно бути так, як у батьківській хаті…». [3, с.83] Переконана, що важко не погодитися з тим, що дитина більшу частину свого часу проводить саме у школі. Класна кімната – це те місце, де учень повинен відчувати душевний спокій, впевненість, захищеність, комфорт.
Мені здається, що однією з вимог успішного розвитку дітей є створення і підтримування взаємозв'язку між дитиною і розвивальним предметно-просторовим середовищем. Тому дорослий має створити умови для вільної діяльності дитини, які б відповідали потребам її внутрішнього життя –
«виховний простір».
«Виховний простір» включає в себе:
- використання дидактичних матеріалів, що упорядковують уявлення дитини про властивості оточуючих предметів;
- створення умов для вільної діяльності дитини та доброзичливої атмосфери. За цих умов дитина стає незалежною, спроможна робити власний вибір;
- естетичне оформлення приміщення;
- раціональне застосування альтернативних методів виховання.
Саме із зазначеної проблеми хочу поділитися деякими напрацюваннями з моїми вихованцями. З батьками майбутніх першокласників я починаю спілкуватися заздалегідь. Ми спільно плануємо середовище класної кімнати, де навчатимуться майбутні школярі. Ось уже майже сім років, як у моїй класній кімнаті створений сенсорний куточок релаксації під назвою «сухий душ».
«Сухий душ» – шатро із різнокольорових атласних стрічок, закріплених на горизонтальній підвісній платформі. Стрічки опускаються донизу немов струмені води, до них приємно торкатись, перебирати в руках, проходити через них, торкаючись обличчям. Діти із задоволенням користуються цим куточком. Там вони і спілкуються між собою, і слухають музику, і малюють, і грають в інтелектуальні ігри…
В такій приємній атмосфері виховувалися і мої вихованці, які тепер вже є учнями сьомого класу. І коли перед батьками майбутніх першокласників постало питання, що робити з цим куточком, всі одноголосно погодилися його залишити.
На мою думку, в умовах класно-урочної системи відбувається взаємодія між учителем і учнем, а не просто вплив учителя на учня. Вчитель може навчати учнів безпосередньо або опосередковано - через систему завдань. Результативність процесу навчання залежить від стилю спілкування учителя з учнем та впливу навколишнього середовища. Дитина – це «чиста дошка» і все залежить від умов середовища. І тому у своїй роботі значну увагу приділяю саме вихованню. На мою думку, середовище, в якому панує доброта, повага, чуйність, співпереживання виховає громадян, які в майбутньому цінуватимуть свою національну і особисту гідність, честь і совість.
Але як би добре не здійснювалося виховання в процесі навчання, не можна зводити все виховання тільки до навчання. Виховання особистості здійснюється і в позаурочній діяльності, в іграх, у праці, у спілкуванні з однолітками і дорослими, в сім'ї. Я хочу зупинитися саме на позаурочній діяльності. Основним напрямком у цьому аспекті моєї роботи є формування у вихованців пізнавальних інтересів. Найбільш доцільним є створення груп дітей за інтересами, де учні мають змогу реалізувати себе та поділитися з іншими своїми здібностями. Неабияке значення у позакласній роботі має і екскурсія, тому що під час екскурсії діти вчаться спостерігати, аналізувати, робити висновки.
Костянтин Дмитрович Ушинський підкреслював, що чудовий краєвид має такий величезний виховний вплив на розвиток молодої душі, що день, проведений дитиною серед гаїв і полів, вартий багатьох тижнів, проведених на навчальній лаві. [2, с.216] В учнів пробуджується почуття бережного ставлення до природи, до наслідків людської праці. Ще екскурсія пробуджує почуття гордості за свою країну і народ, а цим самим формується почуття патріотизму. Одного теплого осіннього дня ми з учнями вирішили піти на екскурсію до осінньої берізки, а як говорили мої вихованці: «Ми йдемо до берізки в гості!» І дійсно, з білокорою красунею діти ніби розмовляли, щось шепотіли, і цим самим вони проявили свою доброту, повагу, любов до навколишнього середовища та краси навколо себе. Після екскурсії діти малювали саме цю красуню-берізку, висловлювали думки від побаченого, а дехто слухав спокійну музику природи, усамітнившись у куточку релаксації.
Цілком справедливим буде твердження, що дитина не тільки залежить від середовища, а й сама виступає як активна, діяльна істота. Такою діяльною істотою вона стає під впливом цілеспрямованого виховання. [1, с.38] Отже, вплив середовища на розвиток особистості відбувається в процесі активної діяльності самого учня. Саме завдяки такій цілеспрямованій роботі у молодших школярів формуються картини реального, цілісного, повного та яскравого відображення навколишнього середовища – такого великого і цікавого.
Все вищесказане переконує мене у тому, що у кожній школі, у кожному класі має панувати особлива атмосфера емоційного благополуччя усіх вихованців незалежно від рівня їхніх навчальних досягнень. Я вважаю, що кожному учителю слід проаналізувати педагогічну доцільність навчально-виховного середовища свого класу з точки зору комфортності для учнів. Учень, взаємодіючи з найближчими учасниками навчально-виховного процесу, поступово розвиває в собі готовність до розуміння інших людей, співпереживання, співчуття, готовність до взаємної підтримки і допомоги, що впливає на формування симпатій, почуття дружби, спільних звичок. Саме через спостереження за іншими дітьми, виробляється критичне ставлення до себе, вносяться певні корективи у власний характер, у стиль стосунків з товаришами, друзями, оточуючими.
Майже кожен погодиться з думкою, що учні дуже часто наслідують свого учителя. Вони повторюють міркування учителя, наводять аналогічні приклади, імітують поведінку, риси характеру… З цього приводу відомий педагог Шалва Амонашвілі говорить, що вчителі мають бути людьми доброї волі, любити дітей по – справжньому, щоб доброту своєї душі ділити між своїми вихованцями. Вчити, виховувати, розвивати дитину важко, але й дуже радісно водночас. [4, с.108] І дійсно, іноді необхідно змінити себе, переглянути свої переконання, змінити погляди на життя, перебудувати взаємини з оточуючими, поставити нові цілі.
Я розглянула далеко не всі виховні можливості середовища, обмеживши своє завдання розглядом лише деяких аспектів цієї великої проблеми. Очевидно, що класно – урочна система, як основна форма роботи в школі, поряд з іншими формами має чималі резерви для здійснення виховання школярів.
Таким чином, можна дійти висновку, що середовище, як джерело виховання дитини, є тим основним стержнем, основою якого є доброта душі, безмежна і «чиста» любов та людська гідність. І тільки в такому середовищі ми виховаємо справжніх нащадків, міцних духом українців.
На завершення свого роздуму хочу запропонувати взяти на озброєння кожному учителю поради Шалви Олександровича Амонашвілі:
- коли зустрічаєте дітей, скажіть: «Ми чекали на вас!»
- виявляйте живу цікавість до життя Дитини, до її радостей, прикростей,
прагнень, успіхів, невдач, до її особистісних переживань; за необхідності сприяйте, допомагайте; виражайте співрадість, співчуття;
- говоріть дітям про могутність піднесеного устремління;
- спілкуйтеся з Дитиною як з дорослим, від якого чекають взаємної довіри,
поваги, розуміння;
- любіть сміятися разом з дітьми, веселіться, грайтеся, пустуйте разом;
- робіть урок акумулятором життя дітей, цінуйте, любіть, приймайте й
проводжайте кожний урок;
- помічайте і радійте, коли Дитина досягає успіху;
- виявляйте оптимістичне ставлення до можливостей Дитини, особливо
коли вона переживає невдачу;
- розвивайте в собі великий дар терпіння. Творче терпіння творить міць і з
кожною годиною напружується дійсність.
Список літератури
- Савченко О.Я. Навчання і виховання учнів третього класу: Методичний посібник для вчителів. – К. : Видавництво «Початкова школа», 2004.
- Ушинський К. Д. Педагогічні твори: У 6 т. - Т. 1: Про народність у громадському вихованні. / Педагогіка. - М., - 1988.
- Захаренко О. А. З щоденника директора школи (Сахнівська середня школа Черкаської області) // Рад. шк. 1987. № 5.
- Амонашвілі Ш.О. Роздуми про гуманну педагогіку. // М., 2001.
- Амонашвілі Ш.О. «Школа життя» //Видавничий дім М., 2000р.
- Використані матеріали Інтернет – ресурсу // Режим доступу:
|