«Необхідно, щоб безпечні ділянки Інтернет –
простору, виконуючи всі функції щодо
розвитку освіти та дозвілля дітей,
не шкодили психічному й фізичному
здоров’ю підростаючого покоління.»
(М.І. Жолдак)
Сьогодні спостерігається значний та стрімкий прогрес інформаційно–комунікаційних технологій, розвиток різноманітних систем мас-медіа. Інтернет – технології вже стали природною частиною життя не тільки молоді, але й дітей молодшого шкільного віку. На мою думку, незнання комп’ютера, невміння орієнтуватися в медіапросторі у сучасному суспільстві можна прирівняти з невмінням читати, писати та рахувати. Всім нам відомо, що діти виявляють неабияку зацікавленість до чогось нового, незвичного, яскравого. Вони більш допитливі, на відміну дорослих, тому і першими знайомляться з новітніми технологіями (віртуальним простором), випереджаючи в технічній обізнаності своїх батьків. [1, с.74]
Спілкуючись з батьками, часто чую, «Моя донька багато часу проводить в Інтернеті», «Мій син, граючи в комп’ютерні ігри, став більш вразливим». Враховуючи необізнаність батьків користування мережею, я почала у своїй роботі з батьківським колективом більшу увагу приділяти проблемі безпеки дітей в Інтернеті. Головним завданням моєї роботи стало:
- активізувати виховну роботу сім’ї;
- сприяти об’єднанню зусиль (з боку класного керівника та батьків) в інтересах дитини;
- забезпечити активну участь батьків в інформаційно–комп’ютерному середовищі.
Ми спільно з батьками визначаємо тематику повідомлень на батьківських зборах, разом обговорюємо проблеми, обмінюємося думками. Наведу декілька тем повідомлень: «Інтернет та розвиток дитини.», «Безпечний кіберпростір.», «Віртуальний та ігровий світ». Я вважаю, що важливо учителю вирішувати проблемні ситуації не принижуючи дітей, не зачіпаючи їх гідності, а, навпаки, піднімаючи престиж відкинутих дітей.
Як засвідчує досвід найбільш розвинених країн світу, наслідком підключення мережі до Інтернету є виникненням деяких проблем:
- цілковитої безпеки дітей у відкритому інформаційному просторі;
- захист персональних даних учнів;
- безпеки комп’ютерно – орієнтованого навчального середовища.
Важливо проінформувати татусь і матусь, що навчальні, розвиваючі та розважальні Інтернет – ресурси розраховані на дітей будь – якого віку та орієнтовані на засвоєння у цікавій ігровій формі основ читання, письма, лічби, малювання, моделювання. Такі ігри привчають дітей до самостійності, уявлення про навколишній світ, удосконалюють пам’ять, увагу, логіку, мислення. Існують також такі ігри, які мають водночас виховну та освітню галузі, здатні викликати інтерес до шкільних предметів. Деякі інтерактивні ігри, наприклад «Розфарбуй сам», містять коментарі, які пояснюють та допомагають. За допомогою таких ігор дитина має можливість оцінювати, бачити та виправляти свій результат. Інтернет – програми дозволяють підвищити якість, розуміння та запам’ятовування програмового матеріалу.
Стало відомо, що батьки недостатньо обізнані з тим, як захистити своє чадо від небажаних відвідувань деяких сайтів. Щоб вирішити цю проблему, я виготовила для батьків пам’ятку «Інтернет – загроза для дітей. Як вберегтися?».
Оскільки у кожній сім’ї складаються лише їй притаманні взаємини та труднощі. Тоді я працюю з сім’єю індивідуально. Проблеми Інтернет – загрози ми вирішуємо «тихо», без «зайвих осіб».
Відомо, що за новим Державним стандартом початкової загальної освіти учні вже у другому класі вивчають предмет «Сходинки до інформатики», де на уроках працюють з комп’ютером та Інтернетом. Для того, щоб не виникло ніяких непередбачуваних ситуацій я ознайомила батьків з програмою курсу «Сходинки до інформатики», метою викладання предмета, основними завданнями та характеристикою умов навчання.
Останнім часом медійні засоби активно впливають на освіту молодого покоління. Саме тому є актуальною проблема медіа-культури особистості. Перед освітою постає важливе завдання – навчити молоде покоління розуміти медіа-інформацію, вміти її «фільтрувати», мати уявлення про можливості та механізми віртуального світу, а також знати наслідки негативного впливу на користувачів. Як розібратися з усіма перевагами та недоліками сучасного медіа - простору? Як ефективно використати всі можливості інформаційного середовища в усіх сферах нашого життя, а особливо у навчально-виховному процесі? Щоб дати відповіді на ці запитання, виховну та навчальну роботу в класі спрямовую на вміння навчити дітей правильно користуватися Інтернетом. Так само як ми вчимо дітей безпеки у реальному житті: правила поведінки на дорозі, в громадських місцях; так і треба навчити підростаюче покоління безпечній поведінці у віртуальному житті – в Інтернеті.
У вівторок другого тижня лютого відзначається Міжнародний День безпечного Інтернету. В рамках цієї акції у школі можна провести такі виховні заходи:
- конкурси «Онляндія в моїй школі», «Безпечний і привітний Веб-простір»;
- вікторини «Прості правила безпечного Інтернету», «Веб на вашу користь»;
- виховні години «Подорож до Інтернет імперії», «Банк безпечних ідей у віртуальному світі», «Дітям про віруси»;
- круглі столи серед учнів та їх батьків «Безпека дітей у руках батьків»; «Права та обов’язки дітей у мережі Інтернет»;
- випуск стінгазет «Я за безпечний Інтернет», «Віртуальний світ: загроза чи безпека?»
- конкурс малюнків «Інтернет очима дітей», «Онляндія – безпечна Веб- країна»;
- ігрові заняття «Інтернет – друг він нам чи ворог?»; «Безпечні мандри в Інтернеті».
Учні разом з батьками можуть переглянути відео, мультиплікаційні ролики, презентації на тему «Реальні небезпеки віртуального світу». Також для батьків можна провести тренінги, де навчити оновлювати на комп’ютері антивірус, використовувати технічні засоби батьківського контролю, вмонтовані в операційну систему персонального комп’ютера, вміти перевіряти налаштування конфіденційності (приватності) свого профайлу у «Facebook», «ВКонтакте», «Odnoklassniki» та в інших соціальних мережах. Всі ці заходи, присвячені пропагуванню ідей безпечного Інтернету, допоможуть як батькам, так і дітям запобігти загрозі негативного впливу віртуального світу, дадуть можливість батькам зрозуміти позитивну роль сучасних комунікаційних засобів та Інтернету. [4]
Пропоную тест Кулакова С.О. на дитячу Інтернет - залежність.
Дайте відповіді на запитання, використовуючи наступну шкалу:
«дуже рідко» - 1 бал,
«інколи» - 2 бали,
«часто» - 3 бали,
«дуже часто» - 4 бали,
«завжди» - 5 балів.
- Як часто Ваша дитина порушує часові рамки, встановлені батьками для користування Інтернет – мережею?
- Як часто Ваша дитина не виконує свої домашні обов’язки, для того, щоб більше часу провести в Інтернеті?
- Як часто Ваша дитина обирає час провести в Інтернеті замість того, щоб провести час в колі сім’ї?
- Як часто Ваша дитина знайомиться в Інтернеті?
- Як часто батьки нарікають на кількість часу, проведеного Вашою дитиною в Інтернеті?
- Як часто Ваша дитина замість того, щоб виконувати домашнє завдання проводить час в Інтернеті?
- Як часто Ваша дитина перевіряє електронну пошту?
- Як часто Ваша дитина вибирає віртуальне спілкування замість реального?
- Як часто Ваша дитина не відповідає на запитання, що вона робить в Інтернеті?
10) Як часто Ваша дитина заходить в Інтернет без дозволу?
11) Як часто Ваша дитина грає в комп’ютерні ігри?
12) Як часто Ваша дитина відповідає на «дивні» дзвінки від Інтернет – друзів?
13) Як часто Ваша дитина поводить себе дратівливо, якщо її потурбували під час перебування в Інтернеті?
14) Як часто Ваша дитина виглядає втомлено після перебування в Інтернеті?
15) Як часто Ваша дитина переживає, що не в Інтернеті?
16) Як часто Ваша дитина гнівається, коли батьки її сварять за проведений час в Інтернеті?
17) Як часто Ваша дитина замість улюбленої справи обирає Інтернет?
18) Як часто Ваша дитина сердиться через обмежений час в Інтернеті?
19) Як часто Ваша дитина замість прогулянок обирає Інтернет?
20) Як часто Ваша дитина нервує, коли знаходиться поза Інтернетом, а коли повертається – все зникає?
Ключ до тесту.
50-79 балів – варто врахувати серйозний вплив Інтернету на життя дитини.
80 балів і більше – у дитини можна діагностувати Інтернет – залежність і потрібна допомога спеціаліста. [5]
Підсумовуючи вище сказане, зауважу, що найголовнішим у запобіганні небажаних наслідків користування віртуальним простором підростаючого покоління є, насамперед, довірливі стосунки між батьками та дитиною. Головне підтримувати та навчати її, бути разом у скрутний момент, і тоді все буде гаразд.
Хочу побажати вчителям і батькам, щоб і Вашому житті не було неприємностей, пов’язаних з використанням Інтернет – мережі, а також навчитися правильно користуватися цим невичерпним джерелом інформації!
Список використаних джерел
- Фатурова В.М., Костюк Г.С. «Інтернет – середовище як фактор
психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості» - К.: 2004.
- Копаницький С.М. «Соціальні аспекти комунікації в мережі Інтернет: феноменологічний аналіз» – К.: 2007.
- Кочарян А.Б., Гущина Н.І. «Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі» Навчально–методичний посібник – Інтернет – ресурс // Режим доступу: http://osvita.ua/
- Биков В.Ю., Жолдак М.І., Чепелєва Н. В. «Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі» Посібник для батьків - Інтернет – ресурс // Режим доступу: http://bezpeka.kyivstar.ua/
- Використаний матеріал Інтернет – ресурсу // Режим доступу: http://lib.znaimo.com.ua /
|