Субота
28.06.2025
07:48
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт учителя початкових класів Пришлюк Алли Василівни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [28]

Прислів'я дня

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 74

Свята та події
Календарні свята та події. Спілкуємося українською

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

АСПЕКТИ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ ШКОЛЯРІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналізуючи науково – педагогічні джерела, очевидним є те, що в системі освіти треба змінити ставлення до здоров’я дітей. Всі ми знаємо, що на сьогоднішній день, урок є основною формою при організації навчально – виховного процесу. Варто зазначити і те, що є уроки, які вирізняються застосуванням різноманітних інноваційних технологій та методів. Однак, погодьтеся, учень все ж таки під час уроків втрачає своє здоров’я. Здоров’язбережувальна педагогіка формує в учнів певні уміння і навички зі збереження та зміцнення здоров’я, сприяє створенню здорового способу життя, але не завжди працює над розвитком комунікаційних здібностей. [2, 61]

Що таке здоров’язбережувальні технології? На мою думку, це:

  • найбільшсприятливіші умови навчання кожної дитини у школі;
  • бажання дитини навчатися у «своєму» класі;
  • оптималізація організації навчального процесу;
  • повноцінно організований руховий режим учнів;
  • гуманне ставлення (з боку учителя) до всіх учнів у класі;
  • дотримання гігієнічних норм.

Мета статті. Мета статті полягає у доборі форм роботи на уроці з учнями, які б успішно сприяли формуванню здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів; показати важливі і необхідні сучасні підходи до виховання в учнів культури здоров’я.

  • основного матеріалу. Мабуть, кожен погодиться з тим, що у нас існує проблема збереження та зміцнення здоров’я дитини протягом навчання в освітньому закладі. Сьогодні, на порядку денному, стоїть питання розвитку майбутнього суспільства. А майбутнє – це наші діти. Як сприяти зміцненню здоров’я дитини? На мою думку, це екологічні технології, оздоровчі вправи, дотримання гігієнічних норм, виконання фізкультурно – оздоровчих вправ. Варто також зазначити, що результат здорового способу життя залежить від культури здоров’я. Запитаєте, що ж таке культура здоров’я? Під культурою здоров’я я розумію «спілкування» з природою, гармонію з оточуючим, «сильне» бажання самовдосконалення. Культура здоров’я – це і частина загальної культури особистості, це певні знання, уміння і навички, що спрямовані на зміцнення власного здоров’я.

Думаю, що, мабуть, чи не кожен з нас подумки запитував себе, що робити учителю для збереження здоров’я підростаючого покоління. Звичайно, уроки математики, української мови, літературного читання у початковій школі вважаються важливими і складними. На таких уроках учні багато пишуть, читають, а, отже, швидко стомлюються. На таких уроках я обов’язково, крім руханки, проводжу і гімнастику для очей. Для чого це потрібно? Гімнастика для очей знімає певний рівень втоми, а, отже, учні на уроці продовжують працювати жвавіше та уважніше.

Пропоную кілька вправ для очей, які я використовую зі своїми вихованцями.

Вправа «Моргай, моргай»

Заплющити очі, порахувати до 10 і розплющити. А тепер заплющувати і розплющувати оченята оченята швидко п’ять разів.

Вправа «Замруж і порахуй»

Міцно заплющити очі і порахувати до п’яти. Розплющити оченята і подивитися у далечінь. Повторити кілька разів.

Вправа «Совенята»

Читаючи вірш, виконувати рухи оченятами.

Сплять маленькі совенята.

Тут відкрили оченята.

Потім разом – блим, блим, блим.

Відпочити треба їм.

Вправа «Цифру намалюй»

Відкритими оченятами намалюйте ту цифру, яка сьогодні позначена у календарі.

Цікаво учням також, коли виконуючи вправу, вони слухають спокійну, рефлексійну мелодію. Звичайно, що для збереження здоров’я учнів служать і руханки. В наш час вони найрізноманітніші: з музичним супроводом, віршовані, ігрові, із емоційним розвантаженням, із різними видами діяльності. [2, 36] Що спільного між тими руханками? На мою думку, всі вони попереджують втому учнів та відновлюють розумову діяльність на уроці. Діти із задоволенням виконують руханки, завдяки їм учні отримують велику радість, мають змогу переключитися із одного виду діяльності на інший. Погодьтеся, після руханки діти на уроці стають більш жвавішими, активнішими, у них з’являється інтерес до уроку.

Можливо дехто не погодиться зі мною, але я вважаю, що саме руханки є частиною системи здоров’язберігаючих технологій у школі. Важливим є те, що учителю потрібно протягом уроку працювати над формуванням розуміння учнями збереження як фізичного, так і духовного здоров’я. Запитаєте, чому? Моя думка з цього приводу така: якщо особистість відчуває комфорт, задоволення, їй спокійно, то дитина здорова як фізично, так і духовно.

Запитаєте, як працювати, щоб учням було спокійно і комфортно? Моя точка зору на цю проблему така: на уроці нехай панує доброзичлива атмосфера, ведіть бесіду з учнями спокійно, приділяйте увагу кожній відповіді, позитивно реагуйте на бажання учнів висловити свою думку чи точку зору з якогось питання, будьте тактовними при виправленні помилок, заохочуйте своїх вихованців до самостійності.

До здоров’язберігаючих технологій у школі можна віднести і уроки фізичної культури, рухливі ігри на перерві, на групі подовженого дня, уроки «здоров’я», класні години, робота з батьками. [1, 123] Погодьтеся, діти із задоволенням працюють на уроках фізичної культури, вони радіють від того, що можуть там не обмежувати себе у русі. Якщо учителю кожного дня працювати над збереженням здоров’я учнів, то можна отримати неабиякі результати. В чому вони полягають? Діти пропагуватимуть здоровий спосіб життя вдома, серед друзів, у колі однолітків.

Також важливим є те, що учителю початкових класів потрібно привчити учнів молодшого шкільного віку до того, щоб протягом перерви діти рухалися, а не сиділи за партою. Дитина, яка протягом уроку сиділа за партою і продовжує сидіти за партою на перерві, схильна до хвороб. На мою думку, учитель має зацікавити учнів не тільки на уроці, але й на перерві. Учні мають адаптуватися не тільки в освітньому, а й у соціальному просторі. Адаптація має пройти у молодшому шкільному віці.

Чому саме у школі потрібно формувати здоров’я учнів? Таке запитання ми можемо почути. Як бути? На мою думку, давайте подумаємо: майже третину доби дитина проводить у школі, саме у стінах школи вона інтенсивно росте, набуває розвитку суттєвих функціональних перебудов. Саме освітній простір впливає на здоров’я дитини. Цей простір, на мою думку, має містити як профілактичні, так і оздоровчі заходи.

Для зняття втоми на уроці можна використовувати і вправи – енергізатори. Запитаєте, що це за вправи? Що таке енергізатор? Енергізатор – це коротка вправа, яка спрямована на відновлення позитивної психологічної атмосфери на уроці. Чим корисні енергізатори? Вони спрямовані для зняття монотонності на уроці та підвищення групової активності. [4, 89] В чому перевага вправи – енергізатора?

Вправа – енергізатор:

  • відновлює енергію класу;
  • привертає увагу учнів;
  • об’єднує кілька методів навчання в єдине ціле;
  • включає всіх учасників у процес навчання;
  • учні отримують задоволення і комфорт.

Чим схожі руханки та вправи – енергізатори? На мою думку, вправа – енергізатор містить елементи руханки. А от не кожна руханка є енергізатором. Чому? Тому, що руханка служить для зняття втоми і не завжди є релаксаційною.

Пропоную вашій увазі кілька вправ – енергізаторів.

Вправа – енергізатор «Іграшка по колу»

Учні по колу передають іграшку, намагаються робити це якомога швидше. Іграшка не повинна торкатися підлоги.

Вправа – енергізатор «Цифра»

Учні мають виконувати вправу відповідно до інструкції, яку озвучує учитель: пишемо цифри у незвичайний для нас спосіб.

Наприклад: написати цифру «один» ліктем правої руки,

цифру «два» написати носиком,

цифру «три» - плечем лівої руки,

цифру «чотири» - коліном лівої ноги,

цифру «п’ять» - підборіддям;

цифру «шість» - мізинцем лівої руки;

цифру «сім» - стопою правої ноги;

цифру «вісім» - кулачком лівої руки;

цифру «дев’ять» - правим вушком;

цифру «десять» - хвостиком.

Вправа – енергізатор «Осінній дощик»

Учні утворюють коло. Учитель показує рухи, а учні їх виконують і поступово приєднуються до попереднього учасника вправи.

- Чи знаєте ви, як починається осінній дощик?

- Піднімається вітерець (потирають долоньки).

- Починають падати кілька краплин дощу (згинають і розгинають руки в кулачки).

- Краплинки густішають і починається злива (плескають у долоні).

- Дощ сильнішає і починається буря (підстрибують на місці).

- Буря поступово стихає (тупотять ніжками).

- Починає стихати і злива (плескають у долоні).

- Дощик закінчується, падає ще кілька краплин (згинають і розгинають руки в кулачки).

- Дощик стих, шумить тільки вітерець (потирають долоньки).

- Осінній дощик закінчився і виглянуло сонечко (беруться за руки піднімають вгору).

Вправа – енергізатор «Шалене жабеня»

Всі учні стоять біля своїх парт, за командою потрушують по десять разів: правою рукою, лівою рукою, правою ногою, лівою ногою. Виконавши першу команду, не зупиняючись, починають виконувати наступну команду: виконують те саме, тільки вже по дев’ять разів. Так виконують аж до команди по одному разу. Що цікавого? Темп виконання вправи поступово збільшується, тобто стає енергійнішим.

Вправа – енергізатор «Світлофор»

Учні утворюють коло. Учитель дає команди, він називає кольори світлофора. На «червоний» колір – учні повинні присісти, на «жовтий» колір – піднімають рученята вгору, «зелений» колір – крокують на місці, плескаючи у долоні. Що цікавого? Темп виконання вправи поступово збільшується, тобто стає енергійнішим.

Вправа – енергізатор «Я тобі, а ти мені»

Учні утворюють пари. Учитель дає команди, а учні виконують. Наприклад, учитель дає команду рука до руки, коліно до коліна, спинка до спинки, плече до плеча, вушко до вушка. Якщо учитель дає команду: «я тобі, а ти мені», учні мають помінятися парами. Що цікавого? Темп виконання вправи поступово збільшується, тобто стає енергійнішим.

Вправа – енергізатор «Я дарую тобі …»

Учні утворюють коло. Учитель, у вигляді пантоміми, зображує предмет, який «дарує сусідові». Сусід має назвати цей предмет і «прийняти» його. Вправа продовжується. «Подарунком» може бути сонечко, квіточка, ягідка, морозиво, фрукт, хороший настрій, котик, собачка.

В чому суть вправ – енергізаторів? Вони цікаві, енергійні, їх із задоволенням виконують діти. Спробуйте і побачите позитивний результат.

Висновки. Отже, підсумовуючи, можна стверджувати, що напружена робота, яка спрямована на розвиток здоров’язбережувальної компетентності дає позитивні результати: учні відповідальніше відносяться до свого здоров’я, відчувають радість та задоволення, які «дарують» оточуючим, стають «дбайливими господарями» рухової активності. На мою думку, важливим фактором рухової активності молодшого шкільного віку є сформованість умінь та навичок самостійного організування фізичного навантаження не тільки у період навчально – виховної діяльності, а і впродовж усього дня. Слід зазначити, що важливим фактором зміцнення здоров’я у дітей є залучення батьків до систематичної роботи з розвитку здоров’язбережувальної компетентності, а також формування у сім’ї здорового способу життя. Чому? Тому, що саме сім’я є головним чинником як фізичного, так і духовного здоров’я. Недарма у народі говорять: «У здоровому тілі - здоровий дух.»

На завершення свого роздуму хочу ще раз наголосити, що здоров’я дитини – це здоров’я всієї нації, це основа майбутнього, а яким воно буде залежить від нас з вами. Щиро бажаю усім нам натхнення та плідної праці на благо майбутнього наших дітей. Нехай завжди панує почуття задоволення, великої радості, щасливого стану нашої душі.

Категорія: Мої статті | Додав: Алла (14.11.2017)
Переглядів: 420 | Теги: здоров'я дітей | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт

новини школи
[16.03.2018][Новини 1-Г класу]
Стежкою добра (0)

фото дня

Рік в Україні ...

Погода

Пошук